گواهی‌نامه پایه یک رانندگی

بعد گذشت چندین سال از گواهی‌نامه‌ی ب۲ تصمیم گرفتم گواهی‌نامه پایه یک رو بگیرم. به راه‌نمایی و رانندگی رفتم. گفتند برای دریافت گواهی‌نامه باید از آموزشگاه اقدام کرد؛ دیگه راهور مستقیم گواهی‌نامه نمی‌دهد.

به تنها آموزشگاه استان و شهر بوشهر مراجعه کردم. برگه‌ی راه‌نمایی(بروشور) بهم داد که فرآیند رو تقریباً توضیح داده بود. مدارک(شناس‌نامه، کارت ملی، پایان خدمت و گواهی‌نامه) با تصاویر(کپی) و عکس(۸عدد) رو با خودم به همراه ۳۶هزارتومن فیش بانکی بردم. البته با برگه سبز به جای پایان خدمت موافقت کردند. برگ سبز باید بدون غیبت و بین تاریخ اعزام با ثبت‌نام سه‌ماه فاصله باشد.

تمام مدارک رو با تصاویرشون برابر کرد. درخواستم رو در سیستم وارد کرد و دونامه برایم از سیستم گرفت. یکی معرفی به معاینه پزشکی بود و دیگری معرفی به درمانگاه نیروی انتظامی جهت آزمایش عدم اعتیاد. اول باید به درمانگاه می‌رفتم و آزمایش رو انجام می‌دادم با هزینه ۴۰هزارتومن. بعد به معاینه پزشکی رفتم با هزینه‌ی ۲۲هزارتومن سلامتم رو تأیید کرد. آزمایش عدم اعتیاد رو با نمونه‌ی ادرار انجام می‌دهند. پزشک سلامت چشم و جسم در حدود مهار بر فرمان ماشین رو بررسی می‌کند.

نتایج رو به آموزشگاه تحویل دادم. شهریه آموزش به مبلغ ۹۰۴هزارتومن رو پرداخت کردم و قرار شد در اولین شنبه کلاس‌های آیین‌نامه برقرار شود.

کتاب آیین‌نامه به مبلغ ۱۵هزارتومن توسط آموزشگاه عرضه می‌شود. شنبه تا سه‌شنبه ظهر در کلاس آیین‌نامه شرکت کردم. دوروز قبل از کلاس، کلاس فنی هم برگزار شد. فنی فقط در حد نگه‌داری از ماشین هست، دیگه مثل گذشته قطعه‌شناسی و تعمیرات ندارد. روز چهارشنبه صبح جهت امتحان مقدماتی آیین‌نامه بود. سپس پرونده‌ها رو با دریافت رسید به خودمون تحویل می‌دادند تا در روزهای مشخص شده به محل آموزش تپه و شهری مراجعه کنیم. اگر در امتحان قبول نشوید با گرفتن قبض ۳هزارتومنی می‌توانید در امتحان مجدد شرکت کنید.

آموزش تپه هشت جلسه در شش‌روز با کامیون بنز ۱۹۲۴ هست. در مسیری دور می‌زدیم، از یک‌سمت از سرپایینی پایین می‌رفتیم و از سمت دیگر سربالایی بالا می‌آمدیم. هدف از آموزش تپه مهارت بر کامیون در مسیرهای معادن هست. بدون گرفتن ترمز باید وسیله را در سرازیری و سربالایی مهار کنید. گرفتن ترمز، نگاه به صفحه دور موتور، ترمز دستی و کمربند باعث مردود شدن در امتحان می‌شود. در روز آخر مربی آزمایش می‌گیره تا معلوم شه نیاز به کلاس‌های بیشتر هست یا نه؟! هر جلسه بیش از ۵۰هزارتومن هزینه دارد.

آموزش شهری هم با اتوبوس بنز ناسیونال هست. اتوبوس‌هایی که بیش‌تر از ۴۰سال عمر دارند. در آموزش شهری باید علاوه بر مهار اتوبوس کلیه قوانین و مقررات را رعایت کرد. در پایان مربی آزمایش می‌گیرد ببیند نیاز به جلسات تکمیلی هست یا خیر؟! هر جلسه آموزش اضافه ۶۰هزارتومن هزینه دارد.

مربی پرونده رو از شما می‌گیرد و خودش آن را به آموزشگاه تحویل می‌دهد. در اولین روزی که آیین‌نامه برگزار شود، کارتکس جهت شرکت در آزمون‌ها آماده شده به هم‌راه پرونده به شما تحویل می‌شود.

بعد از آموزش تازه معرکه آغاز می‌شود. با پرداخت فیش ۴هزارتومنی در امتحان آیین‌نامه شرکت کردم. هرهفته دوشنبه‌ها امتحان آیین‌نامه در آموزشگاه بر قرارست. در روز امتحان کلیه مدارک باید به هم‌راه باشد تا توسط افسر با پرونده بررسی شود. سپس امتحان برگزار می‌شود. اگر قبول نشوید برای امتحان مجدد باید ۵هزارتومن فیش پرداخت شود.

برای هربار امتحان تپه ۱۸هزارتومن فیش باید واریز شود، افسر ممتحن فقط یک‌بار از شما امتحان می‌گیرد و به کوچک‌ترین خطایی شما را رد می‌کند. دو هفته یک‌بار بر حسب حروف الفبا امتحان برقرارست. می‌توانید در روز قبل امتحان پنج‌دور با ماشین‌ها تمرین کنید با مبلغ ۲۵هزار تومن. البته که بار اول امکان قبولی بسیار کم‌ست، بستگی به مهارت و زرنگی خودتون بر رانندگی دارد.

توجه داشته باشید که کارتکس ۲سال اعتبار دارد و در صورت عدم موفقیت در این‌زمان کلیه مراحل آموزش مجدد طی شود.

پس از قبولی در آزمون‌ها با تهیه‌ی پاکت‌پستی مخصوص گواهی‌نامه از پست مرکزی، پرونده رو به هم‌راه گواهی‌نامه به آموزشگاه تحویل می‌دهید و رسید دریافت خواهید کرد. بسته به زمان قبولی شما بین یک‌ماه تا ۴۰روز بعد پست گواهی‌نامه را به شما تحویل خواهد داد.